We Are Farmers!!

6 februari 2012 - Lenggong, Maleisië

Daar zijn we weer! We worden iets minder trouw met het bijhouden van ons blog, het vorige blog is alweer 3 weken geleden, maar we maken wel genoeg mee!

Na ons vorige blog hebben we nog een paar dagen op het eiland Pangkor gezeten en de lijn van helemaal niets doen weer voort gezet, toen maakten we dus niet zo veel mee. Maar na 5 dagen was het weer genoeg geweest en zijn we naar Kuala Lumpur gegaan. In KL kwamen we in Chinatown terecht en zaten we midden in de viering van het Chinees nieuwjaar. In verschillende winkels en restaurants werden de kwade geesten verdreven door draken met een hoop lawaai en vuurwerk. Een keer zaten we lekker te eten en werden de kwade geesten in het restaurant ernaast verdreven en omdat wij aan de rand van het terras zaten, zaten we meteen eerste rang. Was erg leuk om een keer te zien, alleen toen ze klaar waren lag ons hele bord vol met vuurwerkresten en as, je moet er wat voor over hebben om eerste rang te zitten! Verder zijn we in KL met de "hop on, hop off" bus geweest. Ideale manier om alle toeristische plekjes te zien, het rondje duurt ongeveer 2 uur (als je niet off hopt) en bij alles wat je leuk lijkt kan je uitstappen om het wat beter te bekijken, ideaal! En omdat we zo snel alle bezienswaardigheden hadden gezien in KL, hadden we mooi nog de tijd om naar Melaka te gaan voordat we aan het werk moesten op de boerderij.

We zijn nog 3 dagen in Melaka geweest. In Melaka zelf was niet zo heel veel te doen, het is een oud stadje (waar de Nederlanders ook nog de baas zijn geweest), maar het is vrij toeristisch en daarom geheel volgens Aziatische normen "opgeleukt". Overal hangen gekleurde lichtjes. We zijn ´s avonds met een bootje door het stadje gevaren en alle bruggen en gebouwen (die echt wel mooi zijn) verkleuren van paars naar oranje en groen en alles wat er tussenin zit. Het hostel waar we zaten was wel heel bijzonder, we kregen er een echt familiegevoel. Er was ook een keukentje (hebben we ook al 3 maanden niet gehad) en het was inclusief ontbijt, dus in de ochtend zat iedereen gezellig rond de ontbijttafel. Er was een woonkamer met tv en playstation 2 en omdat er niet heel veel te doen was in het stadje was het vaak erg gezellig met de andere reizigers in het hostel. Als we overdag waren weg geweest kwamen we echt thuis, maar het kan natuurlijk ook dat we dat gevoel nu wat sneller krijgen omdat we al zo lang van huis zijn.

Na Melaka was het bijna 30 januari en tijd om bij de boerderij te gaan werken, dus toen zijn we weer richting het Noorden gegaan. Het ritje in de local bus was niet heel comfortabel, was een enorme slingerweg en zo hard als die bus door de bergen slingerde, zo hard werden wij door de bus geslingerd. Maar toen we eindelijk bij het busstation aankwamen werden we opgewacht door Ladia en Amy van de boerderij en een Maleis meisje die dezelfde week als vrijwilliger aan het werk ging als wij.

Toen we bij de boerderij aankwamen werden we opgewacht door een Amerikaans stel (echte hippies) en een Duitse jongen, die al 2 weken als vrijwilligers op de boerderij werkten. Die Duitse jongen bleef nog tot vrijdag (wij kwamen aan op maandag) en de hippies gingen de volgende dag al weg, maar de hippiesfeer bleef wel een beetje hangen. Het is een permaculture farm en alles staat dus in het teken van het hergebruiken, niets weg gooien en eigenlijk ook zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Alles staat ook met elkaar in verbinding, dat was wel heel grappig. Al het tropisch fruit, groente en kruiden dat verbouwd wordt op het land, wordt gebruikt voor het eten, al het afval dat bij het klaarmaken van het eten over blijft wordt verzameld en aan de kippen, eenden, kalkoenen en ganzen gegeven en het afval van de dieren werd weer gebruikt om compost van te maken en het land mee te bemesten. De boerderij ligt midden in de jungle en er worden absoluut geen chemicalien gebruikt dus er groeit ook aardig wat onkruid op velden waar (nog) niets gepland is, dat onkruid wordt gebruikt om te voeren aan de geiten en die geiten zouden gemelkt kunnen worden, maar dat werd eigenlijk niet gedaan, dus die waren alleen maar goed voor een enorme berg mest. Verder was de algemene opvatting dat regeringen slecht waren en ze stonden ook achter verschillende complottheorieen dat alle grote gebeurtenissen in de wereld worden bepaald door een handje vol machtige mensen en we moesten ons wassen in de rivier (de "jacuzzi"), dus dat droeg allemaal aardig bij aan de hippiesfeer.

Er moest natuurlijk ook gewerkt worden, want daarvoor waren we uiteindelijk gekomen. De eerste dagen waren we vooral op het land bezig om velden onkruidvrij te maken en te beplanten. Dat was aardig zwaar werk, want hij wees dan naar een stuk jungle en zei van daar moet het komen, dus niet lullig op je knieen beetje onkruid plukken, maar met bijlen en hakmessen de jungle te lijf gaan! Af en toe sprong iemand weer alle kanten op, want dan stuitte je op een mierennest en je had hier niet alleen rode mieren die vervelend waren, maar ook enorme zwarte supermieren en als die je te pakken namen deed het echt zeer! Het ging allemaal wel vrij relaxd, we mochten niet te hard werken omdat het zo warm was, als we ergens echt geen zin in hadden waren er genoeg andere dingen die we konden doen en van 12 tot 16 was het siesta. Na een dag of twee gingen we ons meer bezig houden met de dieren en daar hadden we eigenlijk wel onze handen vol aan. Vooral de geiten zorgden ervoor dat we niet te lang stil zaten! Als die beesten binnen zaten moesten we groen plukken zodat ze konden eten en hoeveel we ook plukten op de een of andere manier was het na een uurtje weer op. Op een gegeven moment kapten we gewoon halve bomen en gooien we die in het hok, dat schoot ten minste op. Maar het meeste werk waren die geiten als ze naar buiten gingen, we moesten ze dan ergens heen jagen waren ze lekker mochten rondlopen, maar ze doken elke keer weer ergens anders op en het liefst waar de groente verbouwd werd! Behalve eten was er nog een activiteit wat die beesten de hele dag door deden en dus was aan ons de taak om de hokken van alle dieren schoon te maken. We hebben wel is prettiger werk gehad, maar we waren in ieder geval weer eens nuttig bezig!

Eigenlijk was vooral Lennard die zich met de geiten bezig hield, want Marlot had vaak haar handen vol aan andere dieren, er waren namelijk ook nog puppies. Dus als Lennard weer eens achter die geiten aan rende op het heetst van de dag om ze terug de berg op te jagen, was Marlot druk bezig met de puppies "verzorgen", verschil moet er zijn...

Al met al hebben we het erg naar ons zin gehad op de boerderij. We waren niet altijd blij met het werk, maar het was fijn om weer eens bezig te zijn. Het eten wat we kregen viel ons ook alles mee, we zijn natuurlijk de afgelopen maanden alleen maar uit eten geweest, maar nu moesten we weer koken en eten wat de pot schaft en we hadden gehoord dat dat best vreemd eten kon zijn, maar het was eigenlijk altijd heerlijk! Het aller beste wat we hebben gegeten was de verse papaya die hier aan de boom rijpt, die was zo lekker en zoet, dat moeten de beste stukken fruit op de wereld zijn geweest! Af en toe was het ook nog gevaarlijk op de boerderij, een keer liepen we in het donker naar onze kamer en stond Lennard bijna op een schorpioen voor onze slaapkamer.

Na de boerderij zijn we naar het mooiste eiland gegaan wat er bestaat, want na een hele week hard werken was het natuurlijk de hoogste tijd om even uit te rusten en waar kan je dat beter doen dan op een paradijselijk tropisch eiland... Maar daar horen jullie alles over in ons volgende blog!

Groetjes en liefs,

Lennard en Marlot

1. Ton:
    18 februari 2012
    Ha duurzame boerderij-werkers,

Tjonge ik had inderdaad jullie verhalen al een beetje gemist. Wat leuk met die dieren. Ik zie jullie wel zitten als dierenopvangstationmanagers (goed wordfeutwoord)leuke puppies en aardige geiten, toch wel heel wat anders dan bv.kantoorwerk... En dat jullie nog hippies tegenkwamen, ik dacht dat die al een beetje uitgestorven waren. Grappig hoor, fijne reis verder en groeten van Ton (ex=hippie)