De grote Indonesische stedentrip

21 maart 2012 - Jogjakarta, Indonesië

De titel zegt het al, we hebben de afgelopen tijd veel steden gezien! Vanaf het relaxe lake toba zijn we samen met een Belgisch meisje (Evy) en een Amerikaanse (Vita) met de bus naar bukittingi gegaan. Ook al hebben we ondertussen wat ervaring met reizen, deze busrit was echt een hel! We zaten 19 uur lang tussen de lokale bevolking die stuk voor stuk klonken of als ze aan het sterven waren. Ze roggelden op de grond van de bus, zaten achter elkaar te boeren en elke 2 minuten kwam er een andere nare geur voorbij. De bus zelf was ook niet heel comfortabel, sommige stoelen konden helemaal plat, die van Evy alleen heel rechtop, er zat een wc in de bus die erger stonk dan de wc's na 3 dagen lowlands en de hele bus zat vol met kakkerlakken! Maar goed we hebben het uiteindelijk overleefd en we zijn aangekomen in Bukittingi, een stadje in het westen van Sumatra.

Bukittingi was een best leuk stadje, paard en wagen wordt hier nog steeds veel gebruikt als vervoersmiddel, dat maakte het wel sfeervol. We hebben met z'n vieren de omgeving een beetje verkend en omdat de omgeving bekend staat om het zilver vakmanschap, moesten we natuurlijk een mooie ring kopen! Wel een beetje jammer dat die na een dag al zwart was. Na Bukittingi zijn we door gegaan naar Padang vanwaar we het vliegtuig hebben genomen naar Jakarta, want anders moesten we nog 30 uur met de bus en dat zagen we niet echt zitten!

Bij Jakarta verwachtten we een grote vieze stad die helemaal vast zou staan met auto's, maar dat viel wel mee. Groot is het zeker, maar over het algemeen ook schoon en er was wel veel verkeer, maar niet dat het echt heel erg vast stond. We hebben de stad een beetje verkend, maar er was niet zo veel te doen in Jakarta, dus na 2 nachtjes zijn we vertrokken naar Bogor. Zou een uurtje met de trein zijn maar omdat wij de verkeerde trein hadden genomen zijn we toch ruim 4 uur bezig geweest. Denk je ondertussen een beetje ervaren te zijn, stap je alsnog in de verkeerde trein...

Na Bogor zijn we met de bus via de (achteraf niet zo) spectaculaire puncak pass naar Bandung gegaan. Van Bandung hadden we best hoge verwachtingen, we hadden gehoord dat we er goed konden shoppen en dat het een leuk stadje is. Nou dat is het dus niet! Het is echt de stad van de zwervers en bedelaars, vooral 's avonds is het niet leuk om over straat te lopen want je wordt echt achtervolgd door bedelaars. Ook doen ze hier vanalles zoals paraplu boven je houden, helpen auto's met in en uitparkeren en ze maken ook veel muziek in de bus waar ze allemaal geld voor willen hebben en probeer er maar eens vanaf te komen.

In Bandung hebben we maar besloten om even niet naar een stad te gaan, want dat waren we wel aardig zat en daarom zijn we afgereisd naar Pangandaran, een plaatsje aan de zuidkust van Java. Hier was het helemaal geweldig! Zon (maar niet te veel), zee, strand en surfen. We zaten ook nog in een heel leuk guesthouse met leuke mensen en uiteindelijk zijn we hier 8 nachten gebleven, wat toch wel een record is! We hadden hier een vrij vast ritme, overdag surfen en relaxen op het strand, 's avonds met z'n allen uit eten en daarna naar de bar op het strand. In de tijd dat we er waren hadden we een vaste kern van 4 Nederlanders, wij en Viveka en Jimmy (allebei uit Den Haag) en de rest van de groep wisselde een beetje af. Een avond zaten we met in totaal 8 mensen uit Den Haag die bijna allemaal alleen reisden, dat was wel bizar. Verder zijn we nog een keer met de scooter op pad geweest naar de "green canyon" en toen kwamen we erachter dat de natuur ook nog eens prachtig is hier, echt een super plek!

Maar goed, aan alle leuke dingen komt een eind en na 8 dagen begonnen we toch weer een beetje onrustig te worden, we moesten weer verder en daarom de trein gepakt naar Jogjakarta. De trein was een hele belevenis, we reizen uiteraard "ekonomi", dus we zaten tussen de locals in een overvolle trein en er was een constante aanvoer van verkopers in het gangpad, maar dat was wel leuk, gelukkig duurde het ook maar 4 uur, want zonder airco was het wel vrij warm! Nu zijn we dus in Jogjakarta, wel weer een stad, maar wel een leuke dit keer. Gisteren hebben we een zilver workshop gedaan en hebben we een ring gemaakt. Jut en Jul waren dus lekker aan het knutselen! Morgen gaan we om 5 uur 's ochtends naar de Borobudur en Prambanan, twee mooie en beroemde tempels. Borobudur is een van de 7 wereldwonderen dus we zijn benieuwd. Eerst maar vroeg naar bed!

Groetjes en liefs,

Lennard en Marlot

1. Ton:
    21 maart 2012
    Goeiemorgen Javaanse cityhoppers,

Wat een gedoe weer allemaal, maar alles gaat gelukkig toch steeds goed lees ik. Jullie schrijven dat Jakarta niet zo vies was, ik herinner me het, als ex-waterschapper, anders met ontzettend smerig oppervlaktewater, was dat nu beter? Riolering aangelegd? En Bandung vond ik hier en daar echt 'Hollands' en gezellig, maar dat viel jullie juist tegen begrijp ik. Nu op naar de Borobudur en Prambanan, vond ik toch wel een belevenis. Ben benieuwd naar jullie commentaar. En al wat gehoord van die andere Javanen? Ome Bert en tante Ien zijn ook aan het toeren als het goed is, veel plezier daar met z'n allen!

groeten weer, Ton
  2. Robert Zandbergen:
    21 maart 2012
    Mooie verhalen weer. Die Green Canyon ziet er echt mooi uit! Ik ben benieuwd naar Borobudur! Geniet er van!

Ciao
  3. Mariette:
    27 maart 2012
    Hey Len en Marlot,
    Klinkt allemaal goed, busreis en irritante verkopers niet meegerekend. Heb net ook nog even jullie foto's op facebook bekeken. (Even gecontroleerd of jullie nog leefden.) Hoe is het met jullie op Bali?????????????????
    liefs, xxxx